"(Jag smyger in i stora rummet med en liten resväska) Oj, nu får ni vara tysta! Jag har med mig min vän filuren här i min lilla resväska och han ska inte vakna riktigt än… Filuren har gjort en lång resa ändå från Sydamerika och det har varit en jobbig resa för filuren. För att filuren inte ser ut som alla andra så var andra filurer elaka mot honom. Vad tänker ni om det? (samtal sker mellan mig och barnen samt barnen emellan).
Men nu har filuren
kommit hit till Sverige där filuren vill
stanna! Filuren har varit så ledsen
men nu är filuren glad för nu får hen träffa er! Men, ni måste lova att vara snäll
mot filuren, okej?
Det här är viktigt:
När man håller filuren i sin hand ska alla andra vara tysta och lyssna på den som pratar… Om
ni berättar hemligheter för filuren
berättar filuren aldrig det för någon annan. Filuren ligger och sover nu, men
vänta lite…
'Hola! Como estas? Quireres
despertar? No, porque? Los ninos quieren hablar contigo...' Jag pratar spanska med honom för han kommer från
Sydamerika där man pratar det här språket. Men han börjar förstå svenska mer
och mer… Vill du (väljer ett barn) komma och väcka honom? Han är busig
nu och vill inte lyssna på mig! Du måste vara försiktig för han är lite rädd… (barnet går fram till resväskan och vi lyfter på locket). Va bra! Sätt dig bredvid mig....
Filuren vill gärna veta vad ni heter! (Filuren skickas runt i cirkeln och kommer tillslut tillbaka till mig)
Nu vill filuren veta vad ni tycker om! Det kan vara vad som
helst. Jag kan börja: Jag tycker om jordgubbar och glass… (filuren skickas runt i cirkeln)". Nu är filuren trött igen! Jag tycker att filuren ska få sova igen, ska vi säga hej då?
Så lät min introduktion med filuren hos barnen! Från början var det bara tänkt att de sju äldsta barnen (4-5 år)skulle medverka men efter ett samtal med min handledare kom vi överens om att några mindre (3-åringar) också kunde vara med eftersom de har så god förståelse. Sammanlagt var det elva barn och nervositeten var hög precis innan! Men när jag kom in med min resväska med filuren blev det helt knäpptyst hos barnen och de verkade tycka att det var oerhört spännande över vad som gömde sig i min lilla resväska och nervositeten hos mig lättade.
Jag är oerhört nöjd med min samling med barnen och filuren! Jag tror att det var så pass lyckat för att jag var förberedd, jag höll mig lugn och jag skapade en spännande stämning som fångade barnens uppmärksamhet. Alla barn fick tid att säga något till filuren och alla lyssnade på varandra, vilket var tanken. Även de barn som vanligtvis inte pratar särskilt mycket vågade säga något. De hade även möjlighet att prata efter själva samlingen. Efteråt ville barnen veta var Sydamerika ligger så vi gick till köket där världskartan finns så pekade jag ut världsdelen.
Under andra samlingen pratade vi om vad en bra kompis är och sedan fick barnen rita kompisar till filuren medan vi hade samtal om vad en bra kompis är.
Under andra samlingen pratade vi om vad en bra kompis är och sedan fick barnen rita kompisar till filuren medan vi hade samtal om vad en bra kompis är.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar