torsdag 28 maj 2015

Språk

Jag tycker att språk ska lekas fram, det ska vara roligt och inte kännas påtvingat. Ann-Katrin Svensson talade om Bornholmsmodellen 20 januari 2015 på högskolan i Borås. Det är ett material där barnen med hjälp av leken tränar och utvecklar sin språkliga medvetenhet.


I Bornholmsmodellen ska barnen bland annat lyssna efter ljud i ord, till exempel finns bokstaven "i" i hus? Det tar även upp hur språket är uppbyggt, att ord kan delas upp (till exempel hus-bil, fot-boll) och att vissa ord kan låta nästan likadant men om man byter ut en bokstav så ändras ordet och betydelsen av ordet. Dessa är bara några få exempel av många. Jag anser att Bornholmsmodellen är ett väldigt lekfullt sätt att uppmuntra till språk på ett roligt och stimulerande sätt. 


                                         "Katt, natt, hatt" Gjord av Isabell Holsner 2015 


Svensson (s.11) säger att med hjälp av språklekar kan barnen förberedas inför läsinlärningen. Hon beskriver vidare att språklekarna ska användas vid alla tänkbara situationer, inte på ett sätt så att barnen känner att de övar (s.12). Jag har märkt att matsituationerna är ett ypperligt tillfälle att ha språklekar med barnen men också att öva på språket rent generellt som att benämna färger, betydelsen av mer eller mindre eller att komma med önskemål.    



"Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och
 identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns 
språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse 
för den skriftspråkliga världen." (Läroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010) 

Enligt läroplanen ska förskolan se till att varje barn utvecklas och stimuleras språkmässigt. På grund av de stora barngrupperna kan många mål i läroplanen kännas hopplösa. För när finns det tid? Pedagogerna får helt enkelt se varje tillfälle som ett lärandeögonblick. Som vid matsituationerna eller vid påklädning eller vid utelek. Låt barnen vara delaktiga vid lässtunden på vilan, visa bokstäverna och prata om bokstäverna. Vilka barn har samma bokstäver? Hur låter bokstäverna egentligen? Busa och skoja och själv säga fel brukar barn tycka är roligt! Låt barnen rätta den tokiga "fröken" som säger fel.   

Referenser:


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Svensson, Ann-Katrin (2005). Språkglädje: språklekar i förskola och skola. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar