"Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt
förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet
i naturens kretslopp." (Lpfö 98/2010)
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 reviderad 2010) lägger vikt på att barnen redan i tidig ålder ska få en förståelse i att vi är en del av ett kretslopp och det är vi som påverkar hur jorden mår utifrån vårt agerande.
Som pedagog i aktiviteter som dessa måste jag ha tålamod! Jag anser att det är en av de viktigaste kompetenserna en pedagog måste ha. För att tillverka papper är en process och resultatet kanske inte alltid blir som man vill och då får man göra om, göra nytt! Pappret som efter cirka två dygn har torkat kan skapas teckningar av, vi kan skriva på dem, klippa ut kronor eller vika plan. Möjligheterna är oändliga!
Vi fick även arbeta med paper maiche vilket jag själv inte skulle kanske välja att arbeta med i förskolan. Jag tyckte att det var svårt att få till en bra konsistens på pappersmassan och det kräver kanske mer tålamod än vad jag besitter, I alla fall om jag skulle göra det med en barngrupp i förskolan!
Det finns många olika sorters leror för olika slags syften. Leran i burkarna var mjuk och lätt att forma, något som passar bra för de mindre barnen som känner, trycker och experimenterar med leran. Plastileran och de naturliga lerorna är hårdare i konsistensen, passar bra till till exempel modellbygge eller liknande.
Färgcirkeln skapades med hjälp av de fyra grundfärgerna i burkarna. Att blanda färg och se att de blir till andra färger är något som fascinerar mig som vuxen. Med barnen kan jag visa att färgerna hör ihop och de kan skapa något stort av något litet. Dagens workshop har handlat mycket om färg, men även om naturvetenskap, experimentera och hållbar utveckling, alla ämnen är väl väsentliga i förskolan.






Inga kommentarer:
Skicka en kommentar