torsdag 28 maj 2015

Kommunikation

Under workshopen "Kommunikation utifrån specialpedagogiska perspektiv" med Camilla Carlsson 23 februari 2015 på Högskolan i Borås fick vi i grupper prova på att använda tecken som stöd. 



Camilla talade om "BRO" (Barnet, redskapen och omgivningen). Först måste pedagoger i förskolan se barnet, vilka förutsättningar och intressen barnet har bland annat. Om pedagogerna ser att barnet behöver stöd ska de se över vilka redskap som kan användas till hjälp, bilder eller tecken till exempel. Något som inte får glömmas av är omgivningen. Pedagogerna är en väldigt viktig del i att kommunikationen fungerar. Det är det viktigaste enligt mig. Det är pedagogerna som hjälper och stöttar barnet med till exempel bilder och alternativa sätt att tala eller yttra sig.  




Dessa bilder har jag lånat från en hemsida där man kan hitta sånger, tips och bilder med tecken som stöd. På alfabetet har jag lagt till färger så även de barn som inte kan läsa kan lära sig färgerna på teckenspråk/TAKK!


(Bilder: Isabell Holsner 2015)

Om det finns barn i förskolan med behov av stöd eller barn som har svenska som andraspråk tycker jag att vi inte ska peka ut just det barnet. Jag tror att det är lätt att pedagogerna fokuserar på just det barnet som behöver stöd. Men istället kan vi ta med hela barngruppen och använda bilder eller tecken som stöd, låt barnen hjälpa varandra och kommunicera. Genom ett sociokulturellt synsätt i förskolan kan barnen hjälpa och stötta varandra i sin utveckling. Genom den närmsta utvecklingszonen kan de barn som känner sig trygga i sin kommunikation och språk stödja jämnåriga som behöver vägledning och samtidigt utvecklas själva. Vad kan pedagogerna göra så att barnen kommunicerar, hjälper och stöttar varandra? De kan göra utmaningar till barnen med hjälp av bilder, barnen kan få lösa uppgifter. Memory och andra spel samt att barnen tittar i böcker tillsammans kan också vara ett sätt att utvecklas i sitt språk och i sin kommunikation. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar