torsdag 28 maj 2015

Musikworkshop

Musik är mer än rytmik, takt och puls! I förskolan när vi utövar musik med barnen övar barnen språkutveckling, samarbete, rumsuppfattning, tidsuppfattning, kroppsuppfattning...




Under musikworkshopen 10 februari 2015 på Högskolan i Borås fick vi bland annat pröva att klappa och stampa i takt till denna musiken. Jag tycker att det är bra att klappa takter när barnen ska lära sig en ny sång. Då hör de musiken samtidigt som de "gör" musiken med hjälp av kroppen. Dessutom är det bra för de mindre barnen, för de barn som har svårt att sitta still,för de barn som inte har svenska som förstaspråk eller barn med språkstörningar. Jag ser musiktillfällena i förskolan som en chans för barnen att utvecklas, både i sig själva och som i grupp. Det är ett utmärkt tillfälle för delaktighet, samarbete och för reflektion.



Ferm (2012, ss. 69, 70) anser att en verksamhet som är didaktisk ska ha syfte och mening. Hon ifrågasätter när de musikaliska inslagen ska ske i förskolan och vem som ska lära sig något. Hon spinner vidare och betonar bland annat utifrån läroplanen i förskolan att musik är inkluderande, identitetsskapande och kommunikationsskapande. Utifrån det jag läser angående musik och mina egna tankar om hur barn utvecklas genom musik blir jag ofta besviken när jag kommer ut på förskolor. Där är musiken ett snabbt inslag mellan uteleken och lunchen, något som bara ska "hinnas med", en transportsträcka mellan två aktiviteter.
   

Hur kommer det sig att musik (oftast) inte prioriteras ute på förskolorna? Jag tror att det delvis beror på tidsbrist, osäkerhet och okunskap. Många är rädda för att "släppa loss", sjunga och dansa, våga. Under musikworkshopen fick vi lära oss att vi ska sjunga i kortare tonart för barnen har det och då känner de att de vill sjunga när vi också sjunger i kortare tonart. När alla sedan försökte sjunga på detta vis bröt de flesta ut i skratt, vi lät tokiga med våra hesa röster! Men vad spelar det för roll tänker jag? Vi arbetar inte på förskolan för att vi vill slå igenom inom musikbranschen, utan vi ska sjunga för barnens skull och med barnen! Släpp kontrollen och gå loss, barnen älskar när pedagoger är engagerade!

Musik är också känslor och tankar. Musik är ett bra verktyg för barn med svenska som andraspråk


Referenser:

Ferm Thorgensen, Cecilia (2012). Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar