Som på navet, här får barn vara barn och vidröra, undra och prova! Men det finns också tid för eftertanke och reflektion som kan fortsätta efter museibesöket.
Utanför museets dörrar finner vi ett stort lapptäcke, en bra inspiration för förskolan där alla kan vara med och bidra till något större.
Här får barnen stiga in i en annan epok och klä sig i kläder som mormor en gång hade på sig. Ett par storlekar för stora men vad gör det?!
På textilmuseet ses inte bara kläder som någonting vi har på oss utan det ses ur ett vidare perspektiv. För vad för material måste kläderna ha när man är ute i rymden och varför är det på det viset? Vi får känna på olika material, se mönster och olika färger!
Trots att kläder är roligt finns det många som drabbas hårt av textiltillverkningen och tillverkningen av kläder. För att vi ska få billigast som pris möjligt måste någon betala och ofta är det kvinnorna som sitter på fabrikerna och syr eller de som dör eller blir förgiftade av bekämpningsmedel eller gift på bomullsodlingarna. Förskolan ska arbeta på ett hållbart sätt och många förskolor har grön flagg. Återbruk är en stor del av förskolans verksamhet samt återvinning. Jag tycker att pedagoger ska prata med barnen om problematiken kring tillverkning av kläder och prata om ekologiskt tillverkade produkter så barnen förstår att vad man väljer som konsument gör skillnad i världen.
Mångfalden av de kläder som vi bär på våra kroppar är tillverkade i dåliga förhållanden i Bangladesh. Vi kan läsa i tidningarna och se på tv om minimilöner på cirka 270 kronor per månad för textilarbetare och kollaps av en fabrik där över tusen textilarbetare fick sätta livet till. Allt för att vi ska få kläder så billigt som möjligt. På navet finns det ett autentiskt skjul där barnen kan kika in. Det är så många lever i Bangladesh och det väcker minst sagt tankar hos mig när jag stiger in i det lilla skjulet, jag undrar varför världen är på detta vis, att vi betalar oerhört lite när vi trots allt har så pass mycket. Samtalsämnen som dessa är inte lätta, speciellt inte för barn. Men jag anser att vi har en skyldighet att berätta hur det ser ut i världen. Kanske kan det inspirera barnen att göra något åt situationen. Jag har hört om barn som skänker en del av sin månadspeng till välgörande ändamål, tänk om alla som lever gott kunde göra det?
Genom textilmuseets våningar går det ett långt måttband genom våningarna. Här har vi även matematik i ett textilmuseum tro det eller ej! "Vilken våning är vi på och hur många centimeter upp är vi?" kan vi fråga barnen. Mycket ryms i textilmuseet, inte bara textil. Även etik, tankar om ens leverne och hur vi själva kan bidra till en bättre värld finns i mitt medvetande efter besöket på museet. Någon som en förskolegrupp kan arbeta vidare med efter besöket om barnen visar intresse. Museet är också ett utmärkt komplement till ett temaarbete eftersom det innefattar oerhört många ämnen. Tänk bara på lapptäcket, det kan ses som en samarbetsövning i ett temaarbete kring vänskap. Eller se på skjulet, barnen skulle kunna få rita sina egna hus om de har ett temaarbete kring identitet.







Inga kommentarer:
Skicka en kommentar