Allt för ofta har jag sett spel som barnen spelar som varken stimulerar språk, matematik eller någon annan kunskap. Förskolan är faktiskt skola och inte förvaring. Att låta barnen spela spel där de ska ha frisörsalong eller steka pannkakor anser jag inte hör hemma i förskolan. Jag ser inte att det sker någon utveckling hos barnen när de steker pannkakor. Men när de spelar ett spel som "Pettson och Findus-spelet" där de ska tillverka uppfinningar ser jag att det händer något hos barnen, de kan sitta flera stycken tillsammans och lösa uppgifterna, de samarbetar och de klurar och de gör fel ibland men tillslut kommer de på hur de ska göra.
Det finns roliga och lärorika spel till plattor men det läggs inte kraft på att hitta dem. Inte heller läggs det kraft på att sitta bredvid och vägleda barnen. Men, det är inte personalens fel. Ifall barngrupperna på förskolan var mindre hade det funnits möjlighet till större utveckling hos barnen, mer tid för research och mindre utbränd personal på förskolorna.

Det finns ett betydligt billigare och inte minst omodern motsvarighet till ipaden, nämligen en dator där barnen kan lära sig siffror, bokstäver och räkna antal med mera, Dock är den som sagt uråldrig men jag har sett ett intresse hos flera av barnen. De olika spelen som kan spelas är relativa pedagogiska och barnen får dessutom respons för varje uppgift som de gör vilket jag anser positivt.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar