Jag önskar att jag gick ifrån Dramaworkshopen den 12 mars 2015 och kände mig tillfredsställd, full med nya idéer och med en kreativ lust. Men istället gick jag där ifrån och tänkte "hur många roller måste jag ha som en förskollärare? Jag ska ha så mycket kunskap om så många ämnesområden. Dessutom krävs det mycket planering för varenda ämnesområde."
Gunilla Fihn pratade om att i skolan är drama ett ämne. Barnen och ungdomarna läser Strindberg och Shakespeare och får kanske möjlighet att dramatisera lite under svenskalektionen. I förskolan är drama dock ett ämnesområde som mycket annat (naturvetenskap och engelska till exempel). Vi ska därför ha kunskaper om dramapedagogik, om olika lekar och teater samtidigt som vi ska vara pedagogiska i de dramatiska sammanhangen.
Vi fick en uppgift att läsa en bok i smågrupper och sedan ha en dramastund med fyra aktiviteter kopplade till boken. Min grupp valde "Till Vildingarnas land". Vi ansåg att boken handlade till en stor del om att vilja bestämma själv, därför valde vi aktiviteter där barngruppen får turas om att bestämma.
Vårt förhållningssätt är viktigt när vi dramatiserar eller har aktiviteter med barnen. Att vara positiv är det viktigaste anser jag. Pedagogens sinnesstämning smittar av sig på barnen. Att bjuda på sig själv och ha humör är också av stor vikt för att det ska bli en avslappnad och glad stämning.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar