torsdag 28 maj 2015

Matematik

"I förskolan jobbar vi med ekvationer". Det sade Carina på  matematikworkshopen den 13 mars 2015. Men, måste vi vara matematiklärare då? Nej, såklart inte! Hos många finns en osäkerhet kring ämnet matematik, hos mig finns det långt inrotat efter de tråkiga matematiklektionerna där man inte kände någon lust alls att räkna ut vad Y motsvarar eller vad pi är... Som tur är förskolan en värld där barnen ska uppleva genom lek, experimenterande och det ska ske genom nyfikenhet och inte genom tvång!  



På bilderna ovanför ser vi cylindrar där man kan lägga i kulor i olika kulörer. Genom dessa kan man rösta i förskolan, det blir konkret för barnen då de kan räkna alla röster. Efteråt kan kulorna träs igenom en tvättlina, då blir det ett cirkeldiagram! Cirkeldiagrammet kan hängas upp i hallen, föräldrarna får då möjlighet att se att beslut har fattats på förskolan på ett demokratiskt vis! I Läroplanen på förskolan 98/2010 (s.8) står det just att förskolan ska använda sig av ett demokratiskt tillvägagångssätt i verksamheten där barnen aktivt medverkar, Genom röstning är de aktiva och det sker ett demokratiskt beslut där alla röster hörs.

Med mat- och sovklockan får barnen förståelse för tiden, vår uppgift är inte att lära barnen klockan sade Carina under workshopen, men vi kan ge dem en större förståelse. Hur många gånger får en pedagog höra "när ska jag hem idag?". Med hjälp av klockan kan vi lätt visa barnen och tillslut lär sig barnen att förstå klockan själva.  



I förskolan arbeta med matematik även ute i naturen. Ta med en halsduk med många färger ut i skogen och se om du hittar de färgerna som finns på halsduken med barnen. Utan att ens reflektera har man matematik, i detta fall "ett-till-ett metoden"! 

Pedagoger får inte heller glömma att benämna saker, som liten, mindre och minst, benämning är något som jag tror är lätt av vi glömmer som vuxna eftersom vi själva ser mycket som en självklarhet. Jag tror att vi inte kan vara för noga med att benämna saker med deras namn, färger och storlek. 
  

Trots att det finns många roliga aktiviteter och lekar där matematik används får vi inte glömma de matematiska vardagssituationerna! Påklädningen till exempel. Vi kan räkna fingrar och tår med barnen, barnen får känna efter om kläderna är stora eller trånga, para ihop vantar, tänka efter om tiden- hur länge ska vi vara ute och hur mycket kläder behöver man ha på sig då?


Det gäller som pedagog att ta vara på varje ögonblick i förskolan och inte enbart se de planerade aktiviteterna eller temaarbetet som en chans för utveckling och lärande. Varje situation är en lärandesituation!  


Referenser:


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar