tisdag 17 februari 2015

Textilworkshop


På vår första textilworkshop fick vi en dikt som vi sedan skulle "föra över" på en duk som vi i smågrupper skulle brodera på. Vi skulle fritt tolka dikten tillsammans i gruppen.

Sedan fick vi möjlighet att prova på att använda textilfärg, då enskilt.

Brodera passar inte alla barn, det kan vara svårt med finmotoriken och tålamodet.  Men att kombinera färg och textil, det tror jag alla barn kan utöva! Här finns det inga begränsningar men barnen behöver göra något avancerat om de inte vill det. Måla händer och fötter i olika färger och sedan använda dem som ”stämplar”, klippa egna stenciler, vika papper med färg emellan… Jag känner personligen när jag skapar som på workshopen att det inte finns höga krav på att det ska bli fint, här handlar det om en skapandeprocess, att experimentera, att kladda med färg och pröva sig fram, helt underbart och så som det ska vara! 

I skolan är det kreativa inte högst upp på agendan, det prioriteras inte. I förskolan är det annorlunda dock, skapandet är en integrerad del i verksamheten. 


Det estetiska skapandet handlar inte bara om produktionsarbetet utan handlar även om reflektion och reception (Marner & Örtegren 2003, se Levin s 80, 2012). Jag tycker att det estetiska i skolan bör få en högre status. I skapandet kan barn (och även vuxna) uttrycka sig på sätt som de kanske inte vågar göra verbalt, det estetiska skapar kommunikation och en chans att uttrycka känslor, tankar och drömmar. 

I läroplanen i förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (s.10)står det att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild (...)." I skapande aktiviteter som textilworkshopen får barnen möjlighet att uttrycka just detta vare sig de pratar eller ej. Det är en aktivitet som alla kan medverka med, oberoende ålder, kön eller funktionsnedsättning.   
      

Referenser



Levin (2012) Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar