På vår första textilworkshop fick vi en dikt som vi sedan skulle "föra över" på en duk som vi i smågrupper skulle brodera på. Vi skulle fritt tolka dikten tillsammans i gruppen.
Sedan fick vi möjlighet att prova på att använda textilfärg, då enskilt.
Brodera passar inte alla
barn, det kan vara svårt med finmotoriken och tålamodet. Men att kombinera färg
och textil, det tror jag alla barn kan utöva! Här finns det
inga begränsningar men barnen behöver göra något avancerat om de
inte vill det. Måla händer och fötter i olika färger och sedan
använda dem som ”stämplar”, klippa egna stenciler, vika papper med färg emellan… Jag känner personligen
när jag skapar som på workshopen att det inte finns höga krav på att
det ska bli fint, här handlar det om en skapandeprocess, att experimentera, att
kladda med färg och pröva sig fram, helt underbart och så som det ska vara!
I skolan är det kreativa inte högst upp på agendan, det prioriteras inte. I förskolan är det annorlunda dock, skapandet är en integrerad del i verksamheten.
Det estetiska skapandet handlar inte bara om produktionsarbetet utan handlar även om reflektion och reception (Marner & Örtegren 2003, se Levin s 80, 2012). Jag tycker att det estetiska i skolan bör få en högre status. I skapandet kan barn (och även vuxna) uttrycka sig på sätt som de kanske inte vågar göra verbalt, det estetiska skapar kommunikation och en chans att uttrycka känslor, tankar och drömmar.
I skolan är det kreativa inte högst upp på agendan, det prioriteras inte. I förskolan är det annorlunda dock, skapandet är en integrerad del i verksamheten.
Det estetiska skapandet handlar inte bara om produktionsarbetet utan handlar även om reflektion och reception (Marner & Örtegren 2003, se Levin s 80, 2012). Jag tycker att det estetiska i skolan bör få en högre status. I skapandet kan barn (och även vuxna) uttrycka sig på sätt som de kanske inte vågar göra verbalt, det estetiska skapar kommunikation och en chans att uttrycka känslor, tankar och drömmar.
I läroplanen i förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (s.10)står det att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild (...)." I skapande aktiviteter som textilworkshopen får barnen möjlighet att uttrycka just detta vare sig de pratar eller ej. Det är en aktivitet som alla kan medverka med, oberoende ålder, kön eller funktionsnedsättning.
Referenser
Levin (2012) Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Referenser
Levin (2012) Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar